kursy bhp online

Dodane: 05-03-2020 12:05
kursy bhp online

kursy bhp online

Outsourcing jest nazwą zapożyczoną z języka angielskiego, używaną na określenie konkretnej usługi. Sama nazwa po przetłumaczeniu oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Jeśli by przenieść to pojęcie na grunt bardziej przedsiębiorczy to wtedy okaże się, że outsourcing to nic innego, jak przekazanie zadań, funkcji czy projektów do wykonania zewnętrznej firmie. Najłatwiej będzie zilustrować zasadę działania outsourcingu na przykładzie związanym z BHP. Firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy oferują usługę outsourcingu, która polega na przejęciu wszelkich spraw związanych z BHP w danym zakładzie pracy. Pracodawca, który decyduje się na taką usługę, nie musi się już martwić sprawami BHP, ponieważ firma, której zostało to zlecone, zajmie się tymi kwestiami. Skorzystanie z outsourcingu jest często wygodnym rozwiązaniem, ponieważ konkretną sprawą zajmują się osoby, które się na tym znają. Usługa outsourcingu jest często wykorzystywana w branży zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy, ale nie tylko.

Skrót PPOŻ oznacza nic innego, jak ochronę przeciwpożarową, która z kolei jest po prostu zbiorem zasad oraz działań, mających na celu zapobieganie pożarom oraz zapewnianie bezpieczeństwa w razie zaprószenia ognia. Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ. Sprawy związane z ochroną przeciwpożarową wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego firmy działające w branży BHP często zajmują się także PPOŻ. Pracodawca może więc zlecić takiej firmie przeprowadzenie szkoleń pracowników z zakresu PPOŻ, wykonanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego czy przeprowadzenie odpowiedniego audytu. Przestrzeganie wymaganych zasad z zakresu ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy z pewnością zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa oraz mniejsze ryzyko wystąpienia pożaru. Nawet w razie wystąpienia niespodziewanego pożaru, odpowiednio wprowadzone zasady PPOŻ pomogą w szybszej i sprawniejszej ewakuacji.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawcy wobec pracowników jest zapewnienie odpowiednich warunków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Świadczenia związane z BHP można podzielić na kilka rodzajów. Przede wszystkim pracodawca ma obowiązek zapewnić odpowiednie środki ochrony, jeśli w miejscu pracy ma się do czynienia ze szkodliwymi czynnikami. Takimi środkami ochrony jest najczęściej odzież ochronna lub środki ochrony całego ciała. Innym świadczeniem wynikającym z przepisów BHP jest odzież i obuwie robocze, które jest wymagane w przypadku kiedy w pracy istnieje możliwość ubrudzenia lub uszkodzenia prywatnej odzieży pracownika. Jednak najczęściej spotykanym świadczeniem są szkolenia BHP pracowników, które są obowiązkowe w wielu miejscach pracy. Kolejnym przykładem świadczeń BHP są badania lekarskie, wymagane do wykonywania określonych zawodów. Firmy działające w branży BHP zajmują się przeprowadzaniem szkoleń oraz sprawdzaniem, czy w danym miejscu pracy spełnione są przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pojęcie audytu oznacza niezależną ocenę danej organizacji, systemu, procesu lub projektu przez zewnętrzną firmę. Badanie przedmiotu audytu polega na sprawdzeniu, czy dany system działa poprawnie pod względem obowiązujących przepisów oraz norm. Audyt może być więc przeprowadzany w wielu sytuacjach przez osoby odpowiednio do tego wykwalifikowane. Jednym z dobrych przykładów działania audytu jest zlecenie wykonania takiej operacji firmie zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy. Pracodawca, który zleca przeprowadzenie audytu BHP, upewnia się czy jego działalność spełnia wszystkie wymagane kryteria z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Jest to nic innego, jak sprawdzenie czy miejsce pracy spełnia przepisy BHP. Innym przykładem może być zlecenie audytu ochrony przeciwpożarowej, gdzie także odpowiednia firma zajmuje się sprawdzeniem czy miejsce pracy spełnia odpowiednie wymagania pod tym względem. Można więc podsumować, że audyt jest to zlecenie odpowiedniej firmie zadania, które polega na sprawdzeniu czy są spełnione dane kryteria.


© 2019 http://informator.kylos.pl/